جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

انتقال دانش و پیشینه تاریخی آن00 نظر

انتقال دانش و پیشینه تاریخی آن
نخستین سخنران مراسم شانزدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مرتضوی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور بودند. ایشان ضمن خوشامدگویی به مدعوین و معرفی دبیر علمی همایش، به نحوه کلی برگزاری اشاره کردند. رئیس دبیرخانه نهاد، در ادامه و با توجه به عنوان همایش که «انتقال دانش؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» بود، به موضوع انتقال دانش و پیشینه تاریخی آن و بحث بومی سازی علوم انتقالی در گذشته و حال، و مقایسه نوع برخورد اروپاییان و مسلمانان با علوم انتقال¬یافته پرداختند و به جریان گفتمان‌سازی در عرصه‌های مختلف در کشورمان اشاره کردند. آن چه در ادامه آمده، مشروح سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد مرتضوی در افتتاحیه همایش شانزدهم است.

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبَّنَا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنَا وَإِلَیْکَ أَنَبْنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا حَبِیبُ اِلهَ العالَم أبوألقاسِمِ مُصْطَفی مُحَمَّد وَ عَلی آلِهِ الطَیِّبینَ الطَّاهِرِین ألمَعصومین وَ لَعنهُ اللهِ عَلَی أعدائِهِم أجمَعینِ مِنَ الان إلی قیامِ یَومِ الدّین

درود می‌فرستم به روح والا و ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و آرزوی توفیق، سربلندی، عزت و کرامت برای رهبر معظم انقلاب. خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت بزرگان، اندیشمندان، فرهیختگان، دانشجویان و عزیزانی که در خدمتشان هستیم، حضرت آیت الله قمی و عزیزان دیگر. اکنون آغاز می‌کنیم به یاری حضرت حق و در جوار ملکوتی امام هشتم امام رضا علیه الصلاه و السلام، شانزدهمین همایش دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور را. امیدواریم انشالله در این سرزمین، همایش ما برکت بگیرد و صبغه معنویت پیدا بکند و به خوبی انشالله پیش برود و نتیجه بگیریم. دبیر علمی همایش، برادر عزیزمان جناب آقای دکتر خواجه سروی هستند. انشاالله جزئیات همایش را مربوط به آمار، ارقام و چگونگی برگزاری، به استحضار شما خواهند رساند. اجمالا همایش ما ترکیبی است از حضور و مَجاز در قالب سخنرانی و پنل‌ها و میزگردهایی که در خدمت‌تان خواهیم بود.

من اجازه می‌خواهم از فرصت استفاده کنم چند جمله و کلمه ای درباره انتقال مرزهای دانش و فناوری عرایضی را داشته باشم. موضوع انتقال دانش و فناوری، هرچند اخیرا مورد توجه ویژه قرار گرفته است ولی واقعیت این است که سابقه‌ی تاریخی آن به شکل‌گیری جامعه بشری برمی‌گردد. یعنی وقتی که انسان‌ها زندگی اجتماعی را برگزیدند تلاش کردند برای رفع مشکلاتشان، رفع دغدغه‌هایی که داشتند، برای آسایش خود راهی را پیدا کنند. راه‌هایی که به دستشان می‌آمد، به اشتراک می‌گذاشتند و احیانا عده‌ای، دستاوردهای علمی و فنی قومی را به سرزمین دیگری می‌بردند و استفاده می‌کردند. می‌توان به قوم عیلامی‌ها که در جنوب کشورمان زندگی می‌کردند اشاره کرد. اعتقاد باستان شناسی این است که به طور کلی تمدن از آنجا آغاز شده است، اینها توانسته‌اند ابزار مسی تولید کنند و به اسناد بازرگانی دسترسی پیدا کنند و ابداع کنند و خیلی کارهای دیگر که سرانجام به یک تمدن انجامید و این تمدن از میان این قوم به سوی بابل، آشور، سومر، روم و یونان هم کشیده شد. و همین طور ما مجموعه‌ی کلیله و دمنه را می‌بینیم که در زمان خودش یک دانشنامه محسوب می‌شد و ایرانی‌ها تلاش کردند که از هند آن را به ایران انتقال دهند. شخصی به نام برزویه طبیب ایرانی -من خواهش می‌کنم اگر فرصت کردید این کتاب را مطالعه بفرمایید. چقدر کتاب ادیبانه و زیبا و آموزنده‌ای است- ایشان با تلاش‌هایی که خودش نقل می‌کند، توانسته این کتاب -البته نه تنها این کتاب را، بلکه خیلی از آموزه‌های هندی- را ترجمه و به کشور ایران منتقل کند.

مجموعه‌ی ایشان به پهلوی ترجمه شده بود، ابن مقفع آمد آن را به عربی ترجمه کرد. ابن مقفع در مقدمه اینطور می‌گوید: و ما چون اهل پارس را دیدیم که این کتاب را از زبان هندی به پهلوی ترجمه کردند، خواستیم که اهل عراق، بغداد، شام و حجاز را از آن هم نصیب باشد و به لغت تازی که زبان ایشان است، ترجمه کرده آمد، فارسی قدیم است.  این جز انتقال دانش گمان نمی‌کنم چیز دیگری نام بگیرد. یا مثلا فناوری کرم ابریشم از چین به ایران توسط بعضی از بازرگانان منتقل شد. کاغذسازی در عصر اسلام توسط مسلمان‌ها از چین به کشورهای اسلامی منتقل شد. که ویل دورانت در اینجا حرکت مسلمانان را تحسین می‌کند

ایشان در جلد چهارم تاریخ تمدن خودش، ۱۱۹ صفحه را اختصاص می‌دهد به علم و هنر در میان جوامع اسلامی و دانشمندان و قله‌ی تمدنی که مسلمان‌ها در آن زمان توانسته‌اند با علمی که از اروپا یا از غرب سرازیر شده بود بومی سازی کنند، حتی بعضی از علوم پسوند اسلامی گرفت. که این مسئله را آیت الله میرزای نایینی-از پایه‌گذاران مشروطه- در کتاب تنبیه الأمه وتنزیه المله وقتی مقدمه را آغاز می‌کند فکر می‌کنم با دلی آکنده از حسرت می‌گوید: اروپاییان قدیم، قبل از جنگ صلیب به عدم فوزشان به مقصد عدم تمدن و بی علمی خود، مستند دانستند. خودشان را با کشورهای اسلامی مقایسه می‌کردند، احساس می‌کردند که خیلی منحط و عقب افتاده هستند. به همین خاطر، عاشقانه در مقام طلب برآمدند، اصول تمدن و سیاست‌های اسلامیه را از کتاب و سنت فرامین صادره از شاه ولایت و اهل بیت و غیرها اخذ و در تواریخ سابقه‌ی خود منصفانه به آن اعتراف نموده‌اند. خودشان احتمالا سندی در دست داشتند که اروپاییان گفته‌اند که ما تمدنمان را مرهون اسلام هستیم.

این دست از رویدادها در دامن همان انتقال دانش و فناوری قابل توجیه است. به هر تقدیر، در وهله‌ی نخست دانشمندان جوامع اسلامی علوم وارداتی را بومی سازی کردند. یعنی ابتدا در دامن فرهنگ اسلامی معنی می‌کردند و پس از آن منتشر نمودند. به همین خاطر هم عرض کردم بعضی از علوم، پسوند اسلامی دارد. در مرحله دوم یعنی پس از رنسانس و شکل‌گیری اروپای جدید که «ینگه دنیا» نام دارد (که مرحوم میرزا نائینی می‌گوید که بعد از آن مسلمان‌ها به قهقرا رفتند) و عرض می‌کنم، مجددا کشورهای اسلامی از جمله ایران به منظور دستیابی به دانش جدید طبعا سراغ ینگه دنیا رفت، و دانش غربی را در قالب مدارس جدید و دانشگاه منتقل کرد.

اما این بار بومی سازی نشده بود. و جامعه با دو فرهنگ مواجه شد، دو فرهنگ متناظر، دو فرهنگ متعارض. این تعارض ادامه پیدا کرد و سرانجام به دگرگونی و انقلاب انجامید. این بار، مردم سالاری دینی جانشین رژیم سابق شد و  قرار شد که مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی با رویکرد جدید فعالیت کنند. اما این که این اتفاق افتاده یا نه، نیازمند بحث مفصلی است. البته خوشبختانه تأکید و پافشاری راس نظام، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله) بر تغییر رویکرد قرار داشت، که با تعبیرهای مختلف بیان شد، شما بهتر از بنده می‌دانید. مانند انقلاب فرهنگی که یک نکته اساسی بود، حالا بعضا ممکن است که کج و به نحوی نامناسب مسئله پیش رفته باشد که آن بحث دیگری  است، جنبش نرم افزاری که مقام معظم رهبری این گفتمان را مطرح کرد. بومی‌سازی، بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی و امثال آن. احتمالا پرسش دیگری اینجا مطرح می‌شود مبنی بر این که: آیا این خواسته‌ها تاریخی شد یا جریان دارد؟ یعنی در ازای آن اتفاقی افتاده؟ پاسخ این پرسش را باید در توانمندی کشور در عرصه‌های مختلف جستجو کرد. مانند سطح سواد عمومی، گسترش المپیاد دانش آموزی، آموزش عالی، حوزه پزشکی، کشاورزی, صنعت نظامی, فناوری هسته‌ای، ایجاد و گسترش مراکز دانش بنیان و گسترش حوزه‌های علمیه و شاید مهمتر از همه‌ی آنها، اقتدار چانه زنی کشور در دنیا به عنوان کشور تاثیر گذار و جریان‌ساز در جهان، اما این که آیا بومی سازی اتفاق افتاد یا نه و آیا وضعیت کنونی مسیری‌ست برای تمدن سازی نوین اسلامی یا خیر، پاسخ آن را می‌خواهم عرض کنم که در دست با کفایت نخبگان این مملکت قرار دارد؛ یعنی شما، که به طور جدی باید به آن اندیشید و شرایط آن را فراهم کرد. مانند، آشنایی کامل با دانش رایج دنیا، احساس مسئولیت در قبال کشور، قدرت تحلیل بدین معنا که علوم وارداتی در دامن فرهنگ اسلامی معنی شود و در یک کلمه، گفتمان سازی در عرصه‌های مختلف. که متاسفانه در این مورد ما ضعیف عمل کردیم. و هر آنچه را هم که گفتمان سازی شده است، توسط رهبر معظم انقلاب(مد ظله) بوده البته کار دیگران را نمی‌خواهم تخطئه کنم ولی گفتمان سازی آنگونه که باید به جریان تبدیل شود ، وجود ندارد. عذر خواهی می‌کنم، انشالله که همیشه موفق و پیروز باشید.


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما